1 maja 2025 w Sali Widowiskowej CKiP w Krościenku nad Dunajcem odbył się koncert pt. „Zachor znaczy pamiętaj”. Podczas koncertu dzięki wytwornym aranżacjom muzyczno- teatralnym słuchacze zostali przeniesieni do czasów, które pamięta już zaledwie niewielu. Artyści, przez dziesięciolecia związani ze sceną żydowską w Polsce, zaprezentowali tradycyjne pieśni i piosenki żydowskie. Nie zabrakło też autentycznego przedwojennego humoru żydowskiego. Akompaniujący muzycy wydobyli ze swoich instrumentów emocjonujące dźwięki napełnione nostalgią, zadumą ale również radością bycia tu i teraz. Wykonawcami byli: ANNA CISAK: absolwentka Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie na kierunku pedagogika społeczno-opiekuńcza, studiów podyplomowych na Uniwersytecie Jagiellońskim. Występuje w kraju i za granicą. Współpracuje m.in. z artystami Piwnicy pod Baranami, Teatru Żydowskiego w Warszawie. Przez wiele lat współpracowała z Leopoldem Kozłowskim -„Ostatnim Klezmerem Galicji”. Jest prezesem fundacji „JESTEŚMY Muzyką” oraz członkiem rady Fundacji „MOST POKOLEŃ KMICICA”. HENRYK RAJFER: od 1973 roku związany z Teatrem Żydowskim w Warszawie. W latach 1973- 1977 był adeptem studium aktorskiego przy Teatrze Żydowskim, następnie w 1982 zdał egzamin eksternistyczny dla aktorów dramatu. Zagrał również w wielu filmach m.in.: „Francuski numer”, „Dublerzy”, „Podróżne Niny”, „Austeria”, „Komedianci”, „Gwiazdy na dachu” oraz serialach „Czas honoru”, „Przeprowadzki”, „Miodowe lata”, „Boża podszewka”. Pracował jako asystent reżysera przy spektaklach „…I stał się cud”, „Walizka”. MAREK WĘGLARSKI: ukończył Studio Aktorskie przy Teatrze Żydowskim w Warszawie, następnie w 1982 roku zdał eksternistyczny egzamin dla aktorów dramatu. Od początku grał niemal we wszystkich przedstawieniach Teatru Żydowskiego. Pracował jako asystent reżysera przy spektaklach: „Wielka wygrana”, „Ballada o ślubnym welonie”, „Błądzące gwiazdy”, „Uriel Akosta”, „Ballada o brunatnym teatrze”, „Joszke Muzykant”. Współpracował z Teatrem Telewizji, gdzie zagrał w: „Kamienicy na Nalewkach”, „Dokumencie podróży” oraz w „Pieśni o zamordowanym żydowskim narodzie”. Można go również zobaczyć w kilku filmach: „Austerii”, „Skrzypcach Rotszylda”, „Bożych skrawkach”, „Żywocie człowieka rozbrojonego”, „Przedwiośniu”. Na swoim koncie ma także współpracę z „Dziennikiem Telewizyjnym” Jacka Fedorowicza.
NATALI HAKIM: urodzona w Izraelu, absolwentka szkoły muzycznej I i II stopnia w Krakowie. Z wyróżnieniem ukończyła klasę klarnetu u prof. Pawła Krauzowicza. W 2024 rozpoczęła studia na Akademii Muzycznej w Krakowie. Jest laureatką wielu prestiżowych konkursów w Polsce i za granicą m.in. we Włoszech, Wielkiej Brytanii, Japonii i Serbii. Za swoje muzyczne osiągnięcia wielokrotnie otrzymywała stypendia artystyczne. Jako solistka występowała z Narodową Orkiestrą Dętą w Lubinie, a z orkiestrą symfoniczną „Jozefina” uczestniczyła w
wielu projektach i koncertach m. in. w Hiszpanii i Teatrze Wielkim w Warszawie. Uczestniczyła w licznych kursach mistrzowskich pod okiem wybitnych artystów. Razem z orkiestrą w Jerozolimie koncertowała w Teatrze Jerozolimskim, w YadVashem i Petahtikva. PAWEŁ PIERZCHAŁA: absolwent Akademii Muzycznej w Krakowie. Od 2000 roku związany z kabaretem Piwnica pod Baranami. Współpracował także z Teatrem Bagatela w Krakowie (spektakl „Wigilia Apokalipsy” do tekstów Adama Ochwanowskiego), jest także kierownikiem muzycznym spektaklu „Szczęśliwe Piosenki Marka Grechuty”, wyprodukowanego przez Teatr Szczęście Andrzeja Talkowskiego. Koncertował w Niemczech, Austrii, Szwajcarii, Szwecji, Norwegii, Słowacji, Rosji, Ukrainie, Wielkiej Brytanii, Kanadzie. Odbył liczne kursy mistrzowskie muzyki klasycznej (m.in. Harald Vogel, Ludger Lohmann, Simon Preston,Jean-Pierre Lecaudey, Zsigmond Szathmary) i jazzowej (Rick van Matre, Isidore Rudnick, Leszek Kułakowski). Kompozytor muzyki dla Piwnicy pod Baranami. JAREK WILKOSZ: kontrabasista z wykształcenia i zamiłowania. Po kilku latach grywania klezmerki z przeróżnymi muzykami współtworzył Klezzmates jako jeden z ojców-założycieli. Gra każdą dobrą muzykę. Z przyjemnością udziela swego basowego brzmienia innym zespołom. Laureat głównej nagrody w koncercie DEBIUTY podczas opolskiego festiwalu piosenki z zespołem MILKSHOP oraz Grand Prix festiwalu NOWA TRADYCJA jako basista JOANNY SŁOWIŃSKIEJ. Jako zastępca zagrał z większością krakowskich zespołów klezmerskich.
Przepiękny koncert, miejmy nadzieję, że artyści wystąpią u nas jeszcze nie jeden raz.