„Zachor znaczy pamiętaj”

Podczas koncertu dzięki wytwornym muzyczno-teatralnym aranżacjom przeniesiemy się do czasów, które pamięta już niewielu. Artyści-przez dziesięciolecia związani ze scena żydowską w Polsce-zaprezentują nie tylko tradycyjne pieśni i piosenki żydowskie wywodzące się z Galicji, ale i współczesne kompozycje o tematyce żydowskiej. Nie zabraknie autentycznego przedwojennego humoru żydowskiego. Akompaniujący muzycy wydobędą ze swoich instrumentów emocjonujące dźwięki, napełniające zarówno nostalgią, zadumą jak również radością bycia tu i teraz. Nie da się ukryć, owa czwórka wykonawców ma tę muzykę po prostu we krwi.

Wystąpią: Anna Cisak (śpiew), Henryk Rajfer (śpiew), Paweł Pierzchała (piano), Michel Jones (skrzypce, altówka).

Informacje o artystach:

Henryk Rajfer: od 1973 roku związany z Teatrem Żydowskim w Warszawie. W latach 1973-1977 był adeptem studium aktorskiego przy Teatrze Żydowskim, następnie w 1982 zdał egzamin eksternistyczny dla aktorów dramatu. Współpracował z reżyserami takimi jak Juliusz Berger, Piotr Cieplak, Dorota Igantjew, Maja Kleczewska, Waldemar Krygier, Paweł Paszta, Elżbieta Protakiewicz, Jakub Rotbaum, Jan Różewicz, Maciej Sławiński, Monika Strzępka,Jan Szurmiej, Szymon Szurmiej, Gołda Tencer, Michał Zadara. Współpracował z Teatrem Śląskim im. Stanisława Wyspiańskiego w Katowicach gdzie wystąpił w przedstawieniu „Badenheim 1939” w reżyserii Piotra Szarszy oraz z Teatrem Telewizji („O prawo głosu”, „Kamienica na Nalewkach”, „Dybuk”, „Niezłomny z Nazaretu”, „Proces Rudolfa Hossa”). Zagrał również w wielu filmach m.in.: „Francuski numer”, „Dublerzy”, „Podróż Niny”, „Austeria”, „Komedianci”, „Gwiazdy na dachu” oraz serialach „Czas honoru”, „Przeprowadzki”, „Miodowe lata”, „Boża podszewka”. Pracował jako asystent reżysera przy spektaklach „…I stał się cud”, „Walizka”.

Anna Cisak: absolwentka Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie na kierunku pedagogika społeczno-opiekuńcza, studiów podyplomowych na Uniwersytecie Jagiellońskim (administracja publiczna, prawo zamówień publicznych, prawo karne skarbowe i gospodarcze, zarządzanie kulturą). Ukończyła również Studium Terapii przez Sztukę przy Teatrze Ludowym w Krakowie, Krakowskie Studio Teatralne DRAMA oraz Zarządzanie projektem na Uniwersytecie Warszawskim. Występuje w kraju i za granicą. Współpracuje m.in. z artystami Piwnicy pod Baranami, Teatru Żydowskiego w Warszawie. Przez wiele lat współpracowała z Leopoldem Kozłowskim -“Ostatnim Klezmerem Galicji”. W pierwszą rocznicę śmierci Leopolda Kozłowskiego przygotowała wystawę fotografii Mistrza pod tytułem: BO ON JEST KLEZMER. Była to jedyna taka wystawa w Polsce i najprawdopodobniej na świecie. Jest też autorką artykułów o tematyce żydowskiej, jak też recenzji teatralnych. Ponadto jest prezesem fundacji „JESTEŚMY Muzyką” oraz członkiem rady Fundacji “MOST POKOLEŃ KMICICA”.

Paweł Pierzchała: Absolwent Akademii Muzycznej w Krakowie. Od 2000 roku związany z kabaretem Piwnica pod Baranami. Współpracował także z Teatrem Bagatela w Krakowie (spektakl „Wigilia Apokalipsy” do tekstów Adama Ochwanowskiego), jest także kierownikiem muzycznym spektaklu „Szczęśliwe Piosenki Marka Grechuty”, wyprodukowanego przez Teatr Szczęście Andrzeja Talkowskiego. Koncertował w Niemczech, Austrii, Szwajcarii, Szwecji, Norwegii, Słowacji, Rosji, Ukrainie, Wielkiej Brytanii, Kanadzie. Odbył liczne kursy mistrzowskie muzyki klasycznej (m.in. Harald Vogel, Ludger Lohmann, Simon Preston, Jean-Pierre Lecaudey, Zsigmond Szathmary) i jazzowej (Rick van Matre, Isidore Rudnick, Leszek Kułakowski). Kompozytor muzyki dla Piwnicy pod Baranami – do poezji takich twórców, jak Zbigniew Książek, Witold Turdza, Leszek Aleksander Moczulski, Zbigniew Zbikowski).Ponadto tworzy muzykę do dzieł klasycznych poetów (Leśmian, Lechoń, Mickiewicz, Bursa, Witkacy), jak i poetów młodego pokolenia (Dariusz Wasilewski, Sergiusz Orłowski, Aneta Ryncarz).W ramach współpracy z poetą Michałem Zabłockim napisał muzykę do spektaklu komediowego „Superciężka Papierowa czyli Szymborska kontra Gołota”, oraz do monodramu „W niepokoju”, wykonywanego przez Urszulę Makosz. Udziela się także jako muzyk sesyjny, nagrywając z wieloma artystami scen krakowskich, m.in. płyty „Bluer than Blue” (z Urszulą Makosz, Michałem Półtorakiem i Christianem Dawidem), „Żongler dwusturęki” (z wierszami Wiesława Dymnego w wykonaniu aktorów PWST w Krakowie) i wiele innych. Dokonał także nagrań płytowych wydanych na rynek niemiecki i szwajcarski, zawierających klasyczne utwory epoki baroku (z oboistą Łukaszem Kortą). Jako instrumentalista, kompozytor i aranżer udziela się w rozmaitych projektach muzycznych o szerokim spektrum tematyki i stylów – od muzyki alternatywnej z wpływami jazzu, poprzez brzmienia etniczne, aż po awangardę. Jest pomysłodawcą i głównym animatorem najnowszego swojego projektu noszącego nazwę „Geometria”, nad którym obecnie pracuje. Jest on oparty na wprowadzeniu autorskiej notacji muzycznej (rezygnacji z tradycyjnego zapisu nutowego), idei improwizacyjnego współtworzenia oraz próbie łączenia gatunków, głównie dźwięku z obrazem multimedialnym.

Michael Jones: multiinstrumentalista, śpiewa i gra na SKRZYPCACH, ALTÓWCE, SKRZYPCACH ELEKTRYCZNYCH i HINDUSKICH o nazwie ravanhuta. Pochodzi z Anglii, ale ma korzenie hinduskie, polskie, ukraińskie, irlandzkie i walijskie. Do Polski przyjechał 24 lat temu i i już tu został. Dogrywał partie na hinduskich skrzypcach do filmu “Wiedźmin”, grał i współkomponował album “Fiolka” z Fiolką Najdenowicz, Leszkiem Biolikiem i Wojtkiem Sewerynem. Sesyjnie dogrywał dla Papryka Korps Magnetofon. Występował z angielskim skrzypkiem Nigelem Kennedy’m, T.Love, Sidneyem Polakiem, Markiem Stryszowskim, zespołem Wassail, Kinior, Justyną Lysak, Ulą Makosz. Grał do przedstawień teatralnych w Teatrze Witkacego, Teatrze Ludowym. Jest współautorem muzyki do przedstawienia “Mały Książę” w Toruniu. Przez wiele lat grał w formacji Okularsy Antidepresjon oraz śpiewał i komponował dla swojego zespołu OQLarsen. Bierze udział w projekcie “Cohen i Kobiety”, gra również w zespołach: Max Klezmer Band, MANDORLA i Luka Mazur Quartet. Wiceprezes zarządu Fundacji “JESTEŚMY MUZYKĄ”.